Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

.

Friday 29 August 2014

RADANG SENDI/GOUT

RADANG SENDI/GOUT :

Secara asasnya ianya adalah penyakit di mana terdapatnya inflamasi pada sendi. Inflamasi (proses pertahanan tisu dari kerosakan yang berterusan).

Dalam kes gout, asid urik menjadi terlalu tinggi dalam darah dan seterusnya bergumpal menjadi kristal di sendi. Bukan semua orang yang mempunyai paras asid urik yang tinggi akan terkena gout.


Menurut kajian hanya 10% dari mereka yang mempunyai paras asid urik yang tinggi (hyperuricemia) akan terkena gout. Menurut kajian lagi, 90% dari kes ini di sebabkan ginjal gagal mengeksresi asid urik ini, hanya 10% di sebabkan penghasilan dari makanan.

Maka sekali lagi ianya adalah masalah pada buah pinggang di sebabkan pemakanan kita yang terlalu banyak menghasilkan perubahan kimia dan seterusnya penghasilan radikal bebas maka lebih banyak sel yang akan musnah dan buah pinggang harus menyeimbangkan banyak perkara seperti pH darah, paras elektrolit dan pelbagai lagi, lalu ini juga mengganggu ekskresi asid urik.

REMEDINYA : 
 
Berhenti ambil ubat tahan sakit kerana ubat ini menyekat proses inflamasi. Kita tidak mahu inflamasi berhenti sekiranya terdapat ancaman kepada sel, inflamasi memelihara sel kita.

Jadi apa yang patut kita buat adalah membantu badan agar punca proses inflamasi itu di keluarkan dan mempercepatkan inflamasi yang sedia ada agar ia selesai dan proses baik pulih akan berlaku.

PATI MINYAK ZAITUN akan menolong mengawal penghasilan radikal bebas. Sapukan juga minyak zaitun di sendi yang terlibat.

Bekam akan mempercepatkan penyingkiran sisa-sisa inflamasi keluar dari tubuh dan juga membantu fungsi buah pinggang membuang asid urik berlebihan.

Antara remedi lain adalah kunyit hidup iaitu sebanyak 250mg hingga 500 mg, 3 kali sehari. Juga boleh di cuba bijan (sesame seed) sebanyak 40gram sehari (4 sudu besar).

Allah S.W.T.tidak menurunkan penyakit kecuali Allah telah menurunkan penawarnya. Semuanya telah tersedia. Just search and try. We don't need invention.

Di samping itu, SARI CUKA TEEN juga boleh tolong tubuh mengekalkan pH alkali darah (7.35-7.45). Dan ini mengurangkan pembentukan deposit kristal asid urik pada sendi malah menolong menghancurkan kristal yang sudah terbentuk. Selain meminum cuka, sendi yang terlibat boleh di rendam dalam air cuka tersebut atau pun cuka boleh di sapu terus pada sendi yang terlibat.

Saranan Daripada;
Dr. Hafizah Amanulla
 
 
 

No comments:

Post a Comment