Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

.

Thursday 4 July 2013

IKHTIAR KANSER HIDUNG DAN RESDUNG



KANSER HIDUNG DAN RESDUNG 

Secara maklumat ringkasnya, Kanser pangkal hidung adalah kanser yang terletak jauh dibelakang rongga hidung yang digelar sebagai nasopharyngeal carcinoma (NPC).

Punca kepada penyakit ini disebabkan beberapa faktor utama antaranya adalah :
1) Faktor keturunan
2) Jangkitan virus EBV (Epstein Bar Virus),
3) Pengambilan makanan yang diawet dengan kerap seperti ikan masin contohnya.
4) Pengambilan MSG
Dan lain-lain lagi.

Antara symptom utama yang mungkin boleh dijadikan panduan adalah, hidung kerap berdarah, yang diakibatkan oleh ketumbuhan yang dinamakan nasopharynx, yang terletak di belakang hidung dan di atas bahagian belakang tekak.

Jika kita ingin mengelak dari terkena penyakit ini, antaranya adalah:

1) Lazimkan melakukan intisyaq, iaitu memasukkan air ke dalam hidung lalu menghembuskannya. Bersabitkan dengan hadith ini :

Dari Abu Hurairah R.A bahawa Nabi SAW pernah bersabda: "Apabila seseorang dari kamu bangun dari tidurnya, hendaklah dia menyedut dan menghembus rongga khaisyummnya dengan air sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan sememangnya tinggal di dalam rongga khaisyum tersebut." (HR. Bukhari dan Muslim)

Setiap kali keluar rumah, apabila masuk rumah, maka lakukan intisyaq.

2) Lazimkan mengambil cuka (khal) epal atau kurma, setiap kali selepas bangun tidur (sebelum sarapan) dan sebelum tidur, namun jika menghidapi masalah gastrik, maka disarankan mengambil khal ini bersama dengan madu.

3) Elakkan memakan nasi panas yang boleh melecurkan mulut dengan kerap. Kerana punca kanser ini adalah dari masalah ENT.

4) Amalkan memakan Madu + Habbatus sawda.

5) Kerapkan meminum susu kambing.

6) Sebelum tidur, amalkan Taawudz 10x, Istighfar 21x, Selawat 11x, dibacakan pada air (dengan doa), dan air tersebut digunakan untuk mencuci mulut, hidung dan lubang telinga.

InsyaALLAH tohour.



Sumber : Persatuan Terapi Islam Al Fatah (TIAF) Melaka 
                (Ustaz Wan Asrul Al-Aydrus)
                http://terapi-alfatah.blogspot.com



1 comment: